29.11.07

Paiva 62: Chiang Mai

Nyt ollaan sitten amatooreja thaikokkeja :) osataan valmistaa ulkoa ainakin kolme erilaista thai- ruokaa. Kokkikurssi sijaitsi tuossa noin 500 metrin paassa meidan hotellilta. Yhdessa ryhmassa oli aina 6 henkea. Meidan lisaksi meidan seurana oli kaksi tyttoa Belgiasta ja kaksi tyttoa Englannista. Paiva sujui melko nopsaan ja ei ne rahat tainnu hukkaan menna :)

Ensimmaiseksi tehtiin Phad Thai, eli siis nuudeleita, kanaa ja kasviksia sekaisin ja se on siina. Seuraavaksi kokeiltiin tehdaan kalasalaattia, jossa kala ensin uppopaistettiin. Lisaksi tehtiin joku rapukeitto. Sitten pidettiin melkein tunnin mittainen tauko ja jatkettiin kokkausta. Vuorossa oli Green curry chicken riisin kanssa ja jalkiruoaksi jotain water chestnut whit coconut milk, joista jalkimmainen oli itseasiassa melko pahaa :) Mutta paaosin ruoat onnistui kaikilla tosi hyvin ja ihan oltiin tyytyvaisia omiin taidonnaytteisiin.

Oppaana meilla oli Tom. Varsin mukava kaveri ja puhui hyvaa englantia. Kurssi oli sinallaan helppo, koska meidan ei tarvinnut missaan vaiheessa siivota omia jalkiamme :) Aamulla kaytiin ensimmaiseksi torilla ostelemassa ruokatarvikkeita ja siina samalla saatiin parempaa tietoa thaimaalaisista ruoka-aineksista. Sitten vain kokkailtiin oppaan johdolla ja syotiin ja kokkailtiin taas ja syotiin taas jne...:) Mukaan saatiin sellainen pieni reseptivihko, josta loytyy ne kaikkein tavallisimmat thai-ruoat.

Iltapaivalla sitten Perttu kavi taas pulikoimassa tuossa jaatavassa uima-altaassa ja siita sitten pikku hiljaa lahdettiin kohti rautatie-asemaa. Kaytiin nimittain ostamassa junaliput Bangkokiin.
Lahto on lauantaina klo 16.30 ja perilla Bangkokissa ollaan seuraavana aamuna klo 06.40. Myohempi juna olisi kylla otettu, mutta kun ei ollut enaa vapaita paikkoja :( Bangkokista sitten katsotaan minne edetaan, mutta siis jonnekin lampimaan :)

Nyt sitten illalla vietettiin muutama tunti tuolla night bazaarilla, eli yomarkkinoilla. Siina on kylla juuri turisteille tehty paikka :) mutta ihan kivaa kuitenkin oli. Mukaan ei lahteny paljoa, mutta sitakin suuremmalla syylla kaytiin herkuttelemassa Pertun kanssa ihan tajuttoman kalliilla jaateloannoksilla :) Hinta oli yhteensa jotain 600 bahtia, eli 12 euroa. Mutta siis, olihan ne aika hienot annokset ja kerrankos sita reissullansa....;) Jotain pienta suolaista oli kylla pakko syoda kanssa, vaikka oltiinkin koko paiva ruoan parissa. Ei me siella kurssilla kuitenkaan niiiiiiiiin paljon syoty :)

Huomisesta ei viela tiedeta, etta mita tehdaan. Ehkapa kaydaan katsomassa jotain temppelia kenties ja vieraillaan luonnonpuistossa. Mutta kirjoitellaan huomenna taas lisaa :)

Ai niin, tarkistettiin tuo lampotila juttu, niin saatiin tietaa, etta puolen yon jalkeen lampotila laskee taalla 10 asteeseen, joten kesa on todellakin tuolla etelampana :)