28.10.07

Päivä 30: Langkawi

Viimeinen ilta täällä paratiisissa. Huomenna suunnataan kohti seuraavaa paratiisia :) Päätettiin poiketa alustavasta suunnitelmasta vuokrata skootteri tölle päivälle. Me nimittäin vuokrasimmekin sellaisen söpön pienen miniauton :) Perttu tosin ajoi, en minä.. Auton vuokra oli 60 ringgiä/ 24 h (eli siis 12 euroa). Ei todellakaan paha hinta. Skootterin vuokraaminen olisi tullut puolta halvemmaksi, mutta kun ei tiedä jos vaikka sataa vettä niin autolla on kivempi olla silloin liikenteessä. Vettä ei kuitenkaan onneksi satanut.

Aamupalan jälkeen siis kävimme vuokraamassa ajokin ihan tuosta 200 metrin päästä. Siitä sitten lähdimme suunnistamaan tulevaa reittiä eilen ostetun kartan avulla. Tarkoituksena oli siis kiertää koko Langkawin saari ympäri. Matkaa tulisi noin 65-70 kilometriä. Huippunopeus autolla taisi olla jossain vaiheessa jopa 80 km/h, mutta pääasiassa ajoimme 40-60 kilometrin tuntivauhtia. Koko ajan sai oikeastaan ola valppaana, koska toisin kuin meillä Suomessa on hirvikolari vaara, niin täällä se on lehmä/buffalo kolari vaara. Aluksi oli tosi hassua nähdä laihoja lehmiä kävelemässä rinnakkain tienvarressa ja joskus jopa keskellä tietä. Onneksi nämä elukat olivat kuitenkin rauhallista sorttia, eivätkä näyttäneet ohiajavista autoista paljon välittää. Seuraava villin luonnon merkki oli tiellä hyppivät makakit, eli ne harmaanruskeat apinat. Näitä ötököitä oli myös aina välillä laumoittain keskellä tietä oleilemassa ja tuijottamassa ohikulkevia autoja.

Ensimmäinen kunnon pysähdys tehtiin noin 25 kilometrin päässä sijaitsevalle Temuran vesiputoukselle. Paikka oli melko syrjässä ja täynnä näitä makakeja. Vesiputous oli todella upea ja korkea ja makakit erittäin uteliaita. Aluksi hieman pelotti, että jos ne vaikka puree, mutta ei huolta moisesta. Käveltiin noin 20 cm:n päästä yhdestä apinasta ja ei ollut moksiskaan :) Poislähtiessä yksi isoimmista apinoista oli seurannut meitä autolle ja vasta kun istuttiin autossa valmiina lähtöön niin se hyppäsi auton konepellille istumaan. No, Perttu laittoi vain auton käyntiin ja siitä se siirtyi sitten metrin päähän autosta. Onneksi se ei sentään sisälle autoon kerennyt :)

Tämän jälkeen käytiin tsekkaamassa Pantai Pasir Hitamin ranta, joka on erikoinen
mustasta hiekastaan. Ranta oli kyllöä todellinen pettymys. Rantaviivaa ei juurikaan ollut ja sekin vähäinen oli todella sotkuisen näköinen ja täynnä kaikkea roinaa, esim. vedessä kellui auton rengas. Muuten rannan yhteydessä oli monia matkamuistomyymälöitä ja jokunen paikallinen ravintola. Käytiin haukkaamassa jotain ruokaa pahimpaan nälkää (Pertulle riisiä ja minulle nuudeleita, yht. maksoi juomineen 1,7 euroa) ja jatkettiin sitten matkaa eteenpäin. Seuraava pysäkki oli sitten Tanjung Rhu niminen ranta. Kaunis ranta, mutta myös roskaista vettä. Todella moniin Langkawin kortteihin on otettu kaunis rantakuva juuri tältä rannalta. Meidän aikaan sää oli pilvinen ja meidän kamerasta oli paristot loppu, joten ikuistettiin hetki rannalla sitten videokameralle. Kuuma päivä ja 4 tunnin automatkailu alkoi väsyttää jo kumpaakin, joten seuraavaksi suunnattiin sitten Kuahin (pääsatama) kautta takaisin Pantai Tengahiin. Hyvin pärjäsi Perttu liikenteessä, vaikka olikin vasemmanpuoleinen liikenne ja autossa ratti väärällä puolella. Kuitenkin melko rauhallista ja eläimistä huolimatta ihan turvallista on ajella autolla turistin kuin turistin tällä saarella.

Illalla käytiin vielä syömässä tuossa noin 100 metrin päässä sijaitsevassa Sunday –ravintolassa. Ehdottomasti kaunein rakennus, jonka olen koko reissun aikana nähnyt :) Ruoat oli myös hyvät hintalaatu suhteeltaan. Paikan yhteydessä on myös matkamuistomyymälä, josta saa vähän erikoisempia tuliaisia, kuten Mango –puusta tehtyjä astioita tai Kaneli –puusta tehtyjä mukialusia. Paikka oli vasta 2 kk vanha ja haluaisin todella nähdä millainen se on sitten valmiina (nyt toiminnassa oli 1. kerros, jossa ravintola, mutta 2 muuta kerrosta olivat vielä vaiheessa). Huomenna matka jatkuu sitten Thaimaahan. Seuraavat kuulumiset sitten sieltä :)